Přejít k hlavnímu obsahu

Poruchou je myšleno přerušení dodávky elektrické energie, které vzniklo v důsledku narušení nebo poškození zařízení distribuční soustavy.

Aktuální poruchy

 

Poruchy vznikají na všech napěťových hladinách distribuční soustavy.
Společnost EG.D řeší poruchy na svém distribučním území, tzn. území Jihomoravského a Jihočeského kraje, částečně pak v kraji Zlínském, Olomouckém a Vysočině. Jako energetická společnost řešíme poruchy pouze na distribuční soustavě. V případě vzniku závady v domovní instalaci je potřeba se obrátit na soukromého elektrikáře.

Poškození distribuční soustavy

V případě, že vidíte poškozené vedení distribuční soustavy, tak nás ihned prosím kontaktujte. Pomůžete nám, že nemusíme poruchu v terénu vyhledávat a můžeme se rovnou vrhnout na její opravu. Díky vám se nám podaří rychleji obnovit dodávku.

Nejčastěji dochází k poruchám vlivem:
  • bouřky (dojde k zásahu blesku do elektrického zařízení)
  • silného větru (pád stromu do linky NN/VN)
  • silné námrazy (dojde k přetížení linky vlivem usazování námrazy a poté k přetržení vodiče)
  • opotřebení materiálu (dochází k němu vlivem průchodu elektrické energie)
     
Chcete dostávat upozornění při vzniku poruchy? Stačí si ho nastavit:
Informování o poruchách

 

Poruchy na lince nízkého napětí
  • Jsou to rozvody zpravidla ve Vaší obci nebo městě.
  • Výpadek může být jenom u vás nebo je bez proudu více odběrných míst.
  • Při poruše na lince nízkého napětí je omezeno maximálně pár stovek odběrných míst.
  • O vzniku poruchy nevíme, dokud nám ji některý zákazník nenahlásí, tzn. tato linka není monitorovaná.
  • Odstranění poruchy záleží vždy na závažnosti dané poruchy a situaci v distribuční síti, většinou se jedná o hodiny.
  • Do poruch na lince nízkého napětí můžeme zařadit tyto nejčastější situace:
    • výpadek jedné fáze
    • bez proudu, případně i sousední domy (zde může být výpadek i na lince VN)
    • poškození vodičů

 

Co můžete dělat?

  • Je důležité, abyste nám vznik poruchy nahlásili.
  • Stačí, když nás bude informovat jeden ze zákazníků z dotčené oblasti.
  • Můžete si také nainstalovat mobilní aplikaci Distribuce, kde najdete aktuálně nahlášené poruchy. Když si přidáte své odběrné místo a nastavíte oznámení, tak vám při vzniku nové poruchy přijde do mobilu upozornění, že již o ní víme.
Poruchy na lince vysokého napětí
  • Jsou to rozvody mezi jednotlivými obcemi, popřípadě městy.
  • Ve větších městech, na rozdíl od obcí, jsou použity rozvody linky vysokého (je to z důvodu velké rozlohy a možnosti úbytku napětí na delších linkách).
  • Při poruše na lince vysokého napětí je omezeno podstatně více zákazníků (jedná se řádově o stovky až tisíce).
  • Linky vysokého napětí jsou monitorované, tzn. že v případě vzniku poruchy o ní okamžitě víme.
  • Výhodou vysokonapěťových linek je možnost dálkové manipulace (touto manipulací dokážeme vymezit přibližnou lokalitu, kde k poruše došlo).
  • Při vyhledávání poruchy může tedy docházet u vás ke krátkodobým výpadkům proudu právě z důvodu vyhledání poruchy.
  • Po zjištění místa vzniku můžeme tak nechat vypnutý pouze úsek, kde vznikla porucha a omezit výpadkem co nejméně zákazníků.
  • Tohle vymezení a případné obnovení dodávky u části zákazníků se nám standardně podaří během několika desítek minut.
  • Ovšem na místo, kde vznikla porucha, musí vyjet naši montéři, najít přesnou příčinu a následně poruchu odstranit.
  • Doba kompletního zprovoznění sítě se poté odvíjí od závažnosti poruchy, je třeba počítat, že to do hodiny většinou nestihneme, ale bude nám to trvat o trochu déle, většinou několik hodin.

 

Co můžete dělat?

  • Pravidelně navštěvujte naše webové stránky www.egd.cz, kde budeme uvádět aktuální informace.
  • Můžete si také nainstalovat mobilní aplikaci Distribuce, kde najdete aktuálně nahlášené poruchy. Když si přidáte své odběrné místo a nastavíte oznámení, tak vám při vzniku nové poruchy přijde do mobilu upozornění, že již o ní víme. 
  • Volejte nám jenom v nezbytně nutných případech, většinou už známe místo poruchy a pracujeme na jejím rychlém odstranění.
  • Máte-li informace, které nám pomohou při vyhledávání poruchy, prosím zavolejte nám.
Kalamitní situace v distribuční síti
  • Kalamita se dá vysvětlil jako kumulace poruch na linkách nízkého a vysokého napětí.
  • Častokrát jsou linky porušeny na jednom úseku na více místech.
  • Tyto situace jsou zpravidla zapříčiněny nepříznivými klimatickými podmínkami (silný vítr – vichřice nebo orkán, sněhová kalamita).
  • Při tak velkém množství poruch často nelze odhadnout čas obnovení dodávky.
  • Některé poruchy bývají odstraněny až v následujících dnech (z důvodu velkého rozsahu není v našich silách zvládnout odstranění všech poruch v ten samý den).
  • Při těchto situacích se prioritně řeší poruchy na vysokonapěťových linkách a poté poruchy na linkách nízkonapěťových, tedy tak, abychom obnovili dodávku u co nejvíce zákazníků.
  • Kalamitní situace je řízena krizovým štábem a musí se brát ohled na bezpečnost práce a s tím spojené bezpečností přestávky pro pracovníky v terénu.
  • V terénu dost často spolupracujme i s dalšími záchrannými složkami.

 

Co můžete dělat?

  • Pravidelně navštěvujte naše webové stránky www.egd.cz, kde budeme uvádět aktuální informace.
  • Můžete si také nainstalovat mobilní aplikaci Distribuce, kde najdete aktuálně nahlášené poruchy. Když si přidáte své odběrné místo a nastavíte oznámení, tak vám při vzniku nové poruchy přijde do mobilu upozornění, že již o ní víme. 
  • Sledujte situaci v mediích a na sociálních sítích.
  • Volejte nám jenom v nezbytně nutných případech nebo když nám chcete nahlásit informace, které nám pomohou poruchy odstranit.

 

Jak se můžu na mimořádnou situaci připravit?

  • Dobijte svůj mobilní telefon, popř. mobilní náhradní zdroj.
  • Mějte po ruce přenosnou svítilnu s náhradními bateriemi nebo svíčky se zapalovačem.
  • Dotankujte pohonné hmoty.
  • Vlastníte-li přenosné rádio, připravte si náhradní baterie.
  • U několikadenních výpadků elektřiny myslete:
    • na zásobu pitné vody (balená pitná voda, připojení napájecího zdroje k čerpadlu z vrtu),
    • na zdroj tepla (dřevo do krbových kamen, spacáky, deky),
    • na vaření (campingový vařič či venkovní gril)
    • na zásobu pravidelně užívaných léků.

sit

Možná u vás není výpadek způsoben poruchou, ale může se jednat o pravidelnou údržbu, abychom pro vás mohli zajistit spolehlivou dodávku. Podívejte se na přehled aktuálních odstávek:

Odstávky elektřiny pro vaši lokalitu

 

Nebo bezproudí vzniklo poruchou ve vaší elektroinstalaci nebo vadným přístrojem.

Nahlášení poruchy
Stáhněte si mobilní aplikaci EG.D Distribuce
  • načtení polohy odběrných míst pomocí GPS
  • notifikace při změně času nízkého tarifu (HDO)
  • notifikace pro plánované odstávky
  • notifikace pro aktuální poruchy elektřiny
  • možnost hlášení závad včetně obrazové přílohy
  • online nahlášení samoodečtu
  • žádost o odplombování online pro odbornou veřejnost
  • nový přehledný design
     
  • více info o aplikaci ZDE

 

 


Co dělat, když vypadne proud

Letní kalamity

 

Zimní kalamity

 

Co dělat v případě výpadku elektrického proudu u vás doma?