Přejít k hlavnímu obsahu

Odorizace

Nárazová odorizace zemního plynu

Pravidelná nárazová odorizace pro rok 2021 je naplánována v termínu od 22. do 26. 11. 2021. Počítejte prosím s tím, že nárazová odorizace doznívá postupně, proto se může stát, že plyn bude víc cítit i den potom, co už odorizace skončila.

Kdykoliv ucítíte silný zápach plynu, hned volejte pohotovostní službu plyn na lince 1239.

 

Co je to odorizace plynu

Do zemního plynu, který je v přírodě bez zápachu, běžně přidáváme na vstupu do naší distribuční soustavy odorant. To je látka s charakteristickým sirným zápachem. Jedenkrát ročně pak po dobu čtyř dnů probíhá takzvaná nárazová odorizace, kdy dávku odorantu navyšujeme na víc než trojnásobek. Odběratelé díky tomu můžou odhalit i drobné úniky plynu, na které bychom za normálních okolností nepřišli.

Místy, odkud plyn často uniká, jsou šroubované spoje. Ty se vyskytují především na starších domovních nebo bytových instalacích. Problém ale může nastat i u instalací, které jsou úplně nové. Cílem nárazové odorizace je tedy především zajištění maximální bezpečnosti při provozu distribuční sítě.

Kdy nárazovou odorizaci provádíme

Nárazová odorizace probíhá každý rok po začátku topné sezóny v době, kdy výrazně stoupá spotřeba plynu a případné úniky by mohly být velmi nebezpečné. Akce se týká zhruba 100 tisíc domácností, které jsou v distribuční síti EG.D v Jihočeském kraji a v kraji Vysočina. Jsme vždycky domluvení i s distributory na sousedních distribučních územích, takže odorizace se v celém Česku realizuje ve stejném termínu.

Co dělat, pokud v době nárazové odorizace cítíte nezvyklý zápach

Jakmile máte pocit, že v domácnosti cítíte sirný zápach zemního plynu, hned volejte pohotovostní službu plyn na lince 1239. Než technici z linky dorazí, doma dostatečně větrejte a v žádném případě nemanipulujte s otevřeným ohněm.

Potom, co technici zjistí rozsah a charakter závad, opraví ty, které jsou na částech vedení v naší správě. V případě, že je závada v části, za kterou je zodpovědný majitel nemovitosti, vystaví protokol o úniku plynu a výzvu k jeho odstranění. U obzvlášť závažných poruch může technik zavřít přívod plynu do objektu.

Součástí prevence jsou, kromě odorizace, také pravidelné kontroly plynových zařízení, které by jejich majitelé měli zajistit. Spotřebiče, jako například karmy nebo různé plynové kotle, proto jednou za rok opravdu nechte zkontrolovat zkontrolovat servisním technikem.

Zákazník odpovídá za své plynové zařízení, pokud mluvíme o plynové instalaci, pak vše krom přívodu k HUP a plynoměru se šroubením na straně plynoměru je zařízení zákazníka.

Zákonnou povinností distributora v příslušné oblasti je vyjet ke každému podezření na únik k prvotnímu zásahu. Faktický stav věci s jistotou stanoví až montér s patřičným vybavením přijíždějící na místo hlášeného úniku.

Ten pak opraví zjištěné závady na straně distributora, případně vystavuje zákazníkovi protokol o nalezeném úniku a výzvu k jeho odstranění. O tom, zda nechá plyn do objektu spuštěný, rozhoduje velikost a nebezpečnost úniku.

Kolik úniků běžně odhalíme

Průběžná odorizace je pro udržení bezpečnosti distribuce plynu důležitá. Ročně nám odběratelé nahlásí stovky úniků. Většina z nich bývá v úseku za hlavním uzávěrem plynu, tedy na zařízeních, za která jsou odpovědní majitelé nemovitostí. Při nárazové odorizaci se počet hlášení minimálně zdvojnásobí.

Poruchová služba - plyn

Pohotovostní služba pro plyn

1239

Volat můžete nonstop. Linka je zpoplatněna běžným způsobem.